Deweloperzy trasy tramwajowej do Wilanowa są o krok od zakończenia rekonstrukcji pierwszej jezdni na ul. Spacerowej. Przewiduje się, że wczesnym grudniem autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego będą mogły skorzystać z tej drogi, prowadzącej w kierunku ul. Belwederskiej. Po kilku następnych tygodniach, ruch indywidualny także powinien zostać przywrócony na ulicy Spacerowej.

„Wciąż dokładnie obserwujemy postęp prac związanych z budową tramwaju do Wilanowa. Naszym priorytetem jest minimalizacja niedogodności dla mieszkańców, kierowców i pasażerów, które wiążą się z tym projektem. Na jednym z pasów ruchu na ulicy Spacerowej prace dobiegają końca, więc już w grudniu autobusy będą mogły tamtędy kursować” – informuje Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Celem jest ukończenie całej trasy tramwajowej do Wilanowa przed początkiem nowego roku szkolnego 2024.

Więcej autobusów po Spacerowej i Goworka

Aktualne warunki atmosferyczne są kluczowe dla postępu prac. Jeżeli zima nie przyniesie ekstremalnego mrozu czy obfitych opadów, to już na początku grudnia autobusy ośmiu linii będą kursować po ulicach Spacerowej i Goworka. Nowo wybudowana jezdnia będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla transportu publicznego.

Autobusy linii: 131, 167, 168, 501, 519, 522, N31 i N81 będą poruszały się w kierunku ul. Belwederskiej. W przeciwnym kierunku autobusy pozostaną na trasach objazdowych. Kursowanie linii: 131, 167, 168, N31 i N81 będzie kontynuowane objazdem ulicami L. Nabielaka lub Sułkowicką. Autobusy linii 119 utrzymają swoją dotychczasową trasę.

Zmiany dla kierowców

Na skrzyżowaniu ulic Belwederskiej, Spacerowej i Gagarina zostanie przesunięty przejazd. Organizacja ruchu pozostanie taka sama – kierowcy nadal będą mogli korzystać z jednego pasa w stronę Mokotowa i jednego w stronę centrum miasta.

Plan na najbliższe tygodnie

Pod koniec roku po ulicach Spacerowej i Goworka będą mogli poruszać się zarówno autobusy, jak i indywidualni kierowcy. Cały czas będzie utrzymany jeden kierunek ruchu – w dół, do ul. Belwederskiej. Otwarta zostanie północna jezdnia ul. Gagarina, a autobusy z ul. Spacerowej nie będą musiały już korzystać z objazdu ulicami Nabielaka i Sułkowicką, zamiast tego będą jechać prosto w Gagarina. Na placu Unii Lubelskiej wróci organizacja ruchu sprzed budowy tramwaju, otwarta zostanie także jezdnia ulicy Puławskiej prowadząca na plac.

Drugą jezdnię na ulicy Spacerowej przewiduje się otworzyć w II kwartale 2024 roku.

Postęp prac na trasie tramwajowej

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa jest już na półmetku. Prace te obejmowały nie tylko układanie torów. Wykonawca w rekordowym czasie wymienił 8 km rur ciepłowniczych – poza okresem grzewczym, od maja do września 2023 r. Dzięki tym działaniom udało się zapewnić ciepłą wodę dla ponad 200 budynków.

Prace przy budowie trasy tramwajowej są bardzo zaawansowane – szyny są już ułożone na odcinku 4,5 km. W drugiej połowie listopada rozpoczęły się prace nad wykonaniem torowisk na ul. Spacerowej i Goworka.

Wyjaśnienie opóźnień budowy ciepłociągu na Mokotowie

Po rozpoczęciu budowy okazało się, że konieczne jest poszerzenie zakresu przebudowy sieci ciepłowniczej. Podczas opracowywania projektu nie było możliwości oceny stanu technicznego sieci ciepłowniczej. Gdy wykonawca odsłonił rury, okazało się, że ich część – wybudowana kilkadziesiąt lat temu – jest w złym stanie technicznym. Dlatego podjęto decyzję o kompleksowej przebudowie i wymianie 8 km rur ciepłowniczych. Mimo że wpłynęło to na harmonogram inwestycji, dzięki tej decyzji mieszkańcy Warszawy przez kolejne kilkadziesiąt lat będą zaopatrywani w ciepło nowoczesnymi, trwałymi i bezpiecznymi magistralami.