Dynamicznie postępujące prace budowlane na ostatnim odcinku drugiej linii metra, położonym na terenie warszawskiego Bemowa, są sprzyjanie wspomagane przez obecne warunki pogodowe. W obrębie trzech stacji M2, które są w trakcie budowy, ściany szczelinowe już osiągnęły swój finalny kształt. W tym miejscu gdzie roboty są najbardziej zaawansowane, jak np. na stacji C1 Karolin, kończy się etap budowy stropu pośredniego znajdującego się na poziomie -1.
Wszystkie stacje drugiej linii metra w Warszawie są konstruowane według tzw. technologii podstropowej. Jest to specyficzny sposób prowadzenia prac, polegający na tym, że najpierw tworzone są ściany i strop, a dopiero potem następuje wydobycie ziemi z przyszłych wnętrz stacji. Tak właśnie ma miejsce na stacji Karolin – wylewanie betonu na strop pośredni jest w pełni rozkręcone. Gdy beton zastygnie, wykonawca rozpocznie kolejny etap prac – wydobycie ziemi spod niego i budowę ostatniego piętra stacji. Stąd to właśnie ruszą w połowie bieżącego roku wielkie wiertła TBM, przeznaczone do drążenia tuneli.
Proces zagęszczania gruntu jest intensywnie prowadzony nie tylko na stacji Karolin. Dokładnie 12 lutego rozpoczęto tę czynność również w pobliżu stacji Chrzanów, zaplanowanego miejsca przejścia „maszyny wiertniczej”. Ta precyzyjna operacja ma na celu przygotowanie odpowiednich warunków geologicznych, aby maszyna mogła trafić dokładnie tam, gdzie powinna. Zagęszczanie terenu odbywa się przed każdą stacją, która ma być przebita przez TBM.
Na budowie stacji techniczno-postojowej Karolin panują najtrudniejsze warunki, a to za sprawą rozmokniętej ziemi, która bardzo wolno wysycha po długich opadach. Niemniej jednak, prace tam nie zwalniają tempa i w kilku budynkach – które są na najbardziej zaawansowanym etapie – montowane są już okna. W najbliższych tygodniach ruszą tam prace instalacyjne i wykończeniowe.
Ostatni odcinek linii M2 będzie miał prawie 4 kilometry podwójnego tunelu i trzy stacje pasażerskie: Lazurowa, Chrzanów oraz Karolin. Za ostatnią z nich znajdować się będzie Stacja Techniczno-Postojowa Karolin, czyli zaplecze techniczne dla całej linii M2. Właśnie budowa tego elementu jest kluczowa dla dalszej rozbudowy systemu metra w Warszawie.
Zgodnie z aneksem do umowy podpisanym we wrześniu 2023 roku, prace na bemowskim odcinku drugiej linii metra mają zakończyć się w październiku 2025 roku.