Nowa, IV linia warszawskiego metra, o długości 26km, umożliwi podróż z Tarchomina do Wilanowa przez 23 nowoczesne stacje. Dzięki temu M4 stanie się istotnym składnikiem miejskiego systemu transportowego. Właśnie dziś, Rada Miasta Warszawy przyznała fundusze w wysokości 56 milionów złotych na wstępne prace projektowe dla tej linii.

W czasie aktualnej kadencji oddaliśmy już do użytkowania 11 stacji metra, a w tym momencie prowadzimy budowę kolejnych trzech na linii M2 – mówi prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski. Po zakończeniu tych prac, warszawiacy będą mieli do dyspozycji 42 stacje, co sprawi, że całość sieci metra osiągnie prawie 44 kilometry. Ale to nie koniec naszych planów. Ostatnio podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie trzeciej linii metra, a teraz Rada miasta przeznaczyła środki na prace przedprojektowe dla linii M4. Naszym celem jest stworzenie efektywnej siatki połączeń miejskich, która pozwoli na sprawne i wygodne przemieszczanie się po mieście.

Rada Miasta Warszawy zatwierdziła dziś przeznaczenie 56 milionów złotych na prace przedprojektowe dla IV linii metra, które wpisane są do Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta.

Nowa linia M4 będzie się rozciągać od północnej Białołęki przez Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wolę, Ochotę, Mokotów, Włochy aż do południowego Wilanowa. Przewiduje się, że ten 26-kilometrowy odcinek będzie miał 23 stacje, w tym dwie wspólne dla linii M4/M2 i M4/M3, osiem stacji z torami odstawczymi oraz 20 wentylatorni szlakowych. Planowany układ linii umożliwi efektywne przesiadki do pozostałych linii metra: M1 (stacja Marymont), M2 (Rondo Daszyńskiego), M3 (Żwirki i Wigury) i M5 (Plac Narutowicza), a także do komunikacji naziemnej i linii kolejowych radomskiej, średnicowej i obwodowej nr 20.

Dzięki przyznaniu funduszy przez radnych miasta możliwe będzie jeszcze w tym miesiącu ogłoszenie przetargu na prace przedprojektowe dla całej planowanej IV linii metra. To kluczowy etap przygotowań inwestycji do realizacji. Zebrane analizy i dokumentacja pozwolą na precyzyjne określenie lokalizacji linii, stacji, wyjść a także połączeń z komunikacją naziemną.

Prace przedprojektowe mają na celu potwierdzenie możliwości posadowienia stacji metra w planowanych miejscach. Przyszły wykonawca sprawdzi warunki geologiczne, ewentualne kolizje sieci oraz istniejącą lub planowaną zabudowę. Analizowane będą także kwestie kolejnych etapów realizacji, technologii oraz późniejszego użytkowania linii, na przykład prowadzenia ruchu pociągów.

IV linia metra będzie niezwykle ważnym elementem systemu komunikacyjnego stolicy – łączącym dziewięć dzielnic, przekraczającym bariery komunikacyjne przecinające miasto i tworzącym dogodne węzły przesiadkowe. Przewiduje się, że prace przedprojektowe linii M4 zostaną zakończone do 2028 roku.