Warszawskie metro wkrótce zyska nowy odcinek. Konsorcjum złożone z firm ILF Consulting Engineers oraz Metroprojekt zostało wybrane do zaprojektowania pierwszego fragmentu trzeciej linii M3, której budowa ma się rozpocząć w 2028 roku. Nowy odcinek będzie prowadził od Stadionu Narodowego do stacji Gocław, obejmując swoim zasięgiem osiem kilometrów i siedem stacji, w tym sześć całkiem nowych.

Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, podkreślił znaczenie nowego przedsięwzięcia dla komunikacji miejskiej. Według niego, dzięki temu Praga będzie mogła szybko połączyć się z centrum miasta. W przyszłości M3 ma być też wydłużona na lewy brzeg Wisły, co uczyni ją częścią kompleksowego systemu pięciu linii metra w Warszawie.

23 lutego potwierdzono wybór oferty konsorcjum na opracowanie projektów dla III linii metra – etap I Praga ze Stacją Techniczno-Postojową. Oferta została złożona na kwotę 78.181.260,00 zł brutto.

Zakres zadania przewiduje przygotowanie projektów budowlanych, uzyskanie pozwolenia na budowę i podział prac na kilka etapów. Wśród nich znajduje się przygotowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko, uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, a także pełnienie nadzoru autorskiego. Cały proces ma potrwać 36 miesięcy od daty podpisania umowy.

Projektowanie pierwszego etapu III linii metra powinno zakończyć się w 2027 roku. Wtedy też planowane jest podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu na budowę, która ma ruszyć w 2028 roku. Zgodnie z masterplanem dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3 zostanie przedłużona przez Wisłę i Mokotów na Ochotę.

Obecnie prowadzone są też prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). Czwarta linia zostanie sfinansowana ze środków przyznanych przez Radę Miasta Warszawy, której decyzja w tej sprawie zapewne zapadnie już w marcu.

W międzyczasie kontynuowane są prace nad trzema ostatnimi stacjami bemowskiego odcinka linii M2: Lazurową, Chrzanówem i Karolinem oraz stacją techniczno-postojową Karolin. Po zakończeniu tych prac, linia M2 zyska 4 km nowych tuneli i zostanie oddana do użytku w 2026 roku. Wówczas cała sieć metra w Warszawie osiągnie długość 46 km i będzie składać się z 42 stacji.