Podczas dzisiejszej konferencji prasowej, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podzielił się informacjami na temat prac budowlanych na zachodnim odcinku linii metra M2 na Bemowie. Podkreślił, że pozostało już tylko niewiele ponad 500 metrów do wydrążenia podwójnego tunelu metra przez tarcze TBM Anna i Krystyna, pomiędzy powstającą stacją Lazurowa, a istniejącą Bemowo.
Tarcza TBM Anna rozpoczęła drążenie na ostatnim odcinku już od poniedziałku, 17 marca. Po przebiciu przez korpus stacji, przystąpiła do wykonania pierwszych metrów tunelu. W najbliższych dniach kontynuować będzie „wiercenie” pod pętlą tramwajową Osiedle Górczewska. Z kolei tarcza Krystyna wyruszy w podobną podróż w kwietniu, prawdopodobnie przed świętami wielkanocnymi.
Rafał Trzaskowski wyraził optymizm co do zakończenia prac. Przewiduje, że w 2026 roku mieszkańcy Bemowa, Chrzanowa, Karolina i okolic ulicy Lazurowej zyskają dostęp do trzech nowych stacji metra. Co więcej, dzięki rozbudowie linii metro, będą mogli dotrzeć do centrum Warszawy w niecałe 20 minut.
Kompleksowe prace obejmują nie tylko drążenie tuneli, ale również budowę przyszłych stacji pasażerskich, jak na przykład na stacji Chrzanów, gdzie powstają pomieszczenia użytkowe oraz schody prowadzące do antresoli przystanku. Wszystko to jest możliwe dzięki wsparciu unijnym i finansowaniu zewnętrznym, którego bez wsparcia miasto nie byłoby w stanie udźwignąć.
Bieżące inwestycje są fragmentem większego obrazu. Trwają prace nad projektowaniem trzeciej oraz czwartej linii metra. Celem jest realizacja marzeń mieszkańców warszawy o stworzeniu pięciu linii metra i pełnego systemu komunikacji miejskiej do 2050 roku.
Bemowski odcinek linii M2 stanowi ostatni fragment drugiej linii metra w stolicy Polski. Po zakończeniu prac, użytkownikom zostaną udostępnione trzy nowe stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Całkowita wartość projektu wynosi 3 000 830 693,00 PLN, z czego dofinansowanie unijne stanowi 1 125 000 000,00 PLN.