Rozpoczęcie funkcjonowania nowej trasie tramwajowej prowadzącej do Miasteczka Wilanów, które miało miejsce dwa tygodnie temu, przyniosło ze sobą istotne modyfikacje w stołecznym układzie komunikacyjnym. Dwie linie tramwajowe, 14 i 16, zaczęły regularnie pojawiać się na warszawskich ulicach. Nie jest to jednak koniec przemian, gdyż kolejne zmiany zostaną wprowadzone w sobotę 16 listopada. Przyda się więc zapoznanie z aktualizacją rozkładu jazdy przed planowanym wyjazdem.
Zmiana ta znacząco wpłynęła na obraz transportu w stolicy. Pierwszy tramwaj linii 16 skierowany został na nowo ustaloną trasę 29 października o godzinie 4:33 rano. Tego samego dnia powróciła również „czternastka” do Wilanowa, po ponad 50-letniej przerwie, lecz na inny przystanek. Przez pierwszy tydzień funkcjonowania tych linii, blisko pół miliona ludzi skorzystało z tych połączeń. Wprowadzenie nowych tras na mapę komunikacyjną Warszawy pociągnęło za sobą dalsze zmiany w organizacji miejskiego transportu publicznego. Te zmiany wejdą w życie już 16 listopada.
Kierowana przez Katarzynę Strzegowską, dyrektorkę Zarządu Transportu Miejskiego, instytucja stopniowo wdraża modyfikacje w strukturze komunikacyjnej, które mają na celu maksymalne wykorzystanie możliwości oferowanych przez nową trasę i połączenia autobusowe. Dotychczasowe linie autobusowe zastąpione zostaną przez bardziej efektywne i sprawniejsze połączenia tramwajowe. Zapewnione zostaną także dojazdy do tramwajów z osiedli niepołożonych bezpośrednio przy nowej trasie, takich jak: Bernardyńska, Zawodzie, Zawady oraz Kępa Zawadowska.
Niektóre z dotychczas kursujących linii autobusowych i tramwajowych zostaną skasowane, tak jak to miało miejsce w przypadku linii 522 i 35. Linie autobusowe 200, 264, 339 czy 379 przestaną funkcjonować od 16 listopada. Ich miejsce zająć mają inne linie, w tym nowo utworzona linia autobusowa numer 130. Ta ostatnia będzie obsługiwała ulicę Ludwika Idzikowskiego, wcześniej nieuwzględnianą w planach WTP. Stanowi ona najprostszą opcję dojazdu do nowej trasy tramwajowej, tramwajów na ulicy Puławskiej i metra linii M1 dla mieszkańców osiedli położonych wzdłuż ulicy Idzikowskiego oraz na osiedlu Bernardyńska.
Nowe trasy przybędą także dla linii 107 i 108. Pierwsza z nich przebiegać będzie przez aleje gen. W. Sikorskiego i Wilanowską do stacji metra Wilanowska, a druga prowadzić będzie ulicami R. Statkowskiego i Gołkowską do krańca Stegny. Jest jednak pewne zastrzeżenie, linia 108 nadal będzie kursować na skróconej trasie – między pl. Trzech Krzyży a ulicą Łososiową na Siekierkach – do czasu wprowadzenia stałej organizacji ruchu na Stegnach. Między ulicą Ananasową na Siekierkach a św. Bonifacego, ulicami R. Statkowskiego i Gołkowską, będą jeździć autobusy linii Z-8. W przypadku linii 119, 159 i 217 utrzymane zostaną zmiany wprowadzone podczas budowy tramwaju do Wilanowa – ich obecne trasy stają się stałymi trasami dla autobusów tych linii. Autobusy linii 251 w wybranych kursach będą docierały do Konstancina, zastępując linię numer 200.
Autobusy z numerem 263 przejmą rolę linii 163 na Zawadach i zapewnią połączenie Zawad z pętlą Wilanów. Autobusy linii 192 nie będą już kursowały do metra Wilanowska (na tym odcinku liczba pasażerów była minimalna), ale do Krasnowoli. Po drodze z Kabat autobusy te dalej będą jechały „zygzakiem”, zbierając pasażerów i dokonując postojów przy kolejnych stacjach metra: Kabaty, Natolin, Imielin i Stokłosy. Dzięki temu można było „przesunąć” linię 239, której autobusy obsłużą osiedle Powsin (wzdłuż ulicy Przyczółkowej), a następnie przez S. Korbońskiego docierają do stacji metra na Kabatach. Linia 239 zastąpi również linię 264 we wschodniej części Powsina oraz w Okrzeszynie i Kępie Okrzewskiej, tworząc bezpośrednie połączenie tych rejonów ze stacją metra Kabaty.
Korekty dotkną także Śródmieście. Autobusy linii 517 będą kursowały między osiedlem Ursus-Niedźwiadek a pl. Trzech Krzyży (131 pojedzie za to na Powiśle), a trasy linii 518 i 520 zostaną nieznacznie skorygowane w Śródmieściu – 518 dojedzie do Bielańskiej a 520 do Dworca Centralnego. Autobusy linii 519 zaczną jeździć z Powsina do stacji metra Wilanowska i razem z 251 (na wspólnym odcinku tras będą podjeżdżały na przystanki na przemian) oraz 164 i 217 zapewnią częsty dojazd do metra stacji Wilanowska (217 także do stacji Imielin). ZTM wprowadzi również niewielką korektę tras linii 724 i 742 – aby przyspieszyć dojazd do stacji metra mieszkańcom miejscowości podwarszawskich. Bezpośrednie połączenie Powsina (ulicy Przyczółkowej) z najbliższą stacją metra (Kabaty) zapewnią autobusy linii 139 i 239 skoordynowane ze sobą.
Autobusy linii E-2 będą kursowały jedynie w szczycie porannym, kiedy liczba pasażerów jest największa – zapewnią bezpośredni dojazd z Wilanowa i Dolnego Mokotowa aż do pl. Zamkowego. Natomiast autobusy 319 przez trzy dzielnice Wawer – Wilanów – Ursynów będą kursowały w dni powszednie także w godzinach międzyszczytowych.